Ik ben geen Sony newbie. Over de jaren heb ik al meerdere camera’s van Sony mogen gebruiken. De eerste was een  Sony Cyber-shot DSC-F717. Oerlelijk. Loodzwaar. En met maar liefst 5 megapixels. Mijn volgende was wat recenter. De geweldige Sony NEX5. Speciaal voor de vakantie. En sindsdien fotografeer ik alweer jaren met de Sony A7R lijn. En ondertussen maakte ik uitstapjes naar de A6400 en de A6600. En toen de A7C.

Vooral de zoektocht naar een 2de body naast de R lijn was ingewikkeld. Het moest compact zijn. En video kunnen doen. Klein genoeg om mee te vloggen en ook gewoon goede foto’s schieten. De Leica Q, de Fujifilm X100V en de Pentax KP. Allemaal heb ik ze gehad. Toch ben ik uitgekomen op toch een Sony. En wel de A7C. Een compacte krachtpatser met een 24 megapixel sensor. Hieronder mijn review na 2 maanden gebruik.

Over de body van de Sony A7C

De Sony A7C is een opvolger en neefje van de A7 mark 3. Een camera die in camera wereld natuurlijk bekend staat om zijn kwaliteiten als full-frame entry camera. Wat betekende dat het jaren lang een van de meest betaalbare opties was. En zeker een van de meest populaire camera’s van Sony. Anders dan de A7 serie is de sony A7C een compact-camera. Dit betekend een handzamer model met een iets andere lay-out dan de meer SLR gestylede A7 serie. De body heeft Weather sealing. Wat een zorg minder is.

De Sony A7C in de hand

De Knoppen.

Het compactere formaat betekend dat er een paar dingen missen aan de body. Zo heb je geen wieltje aan de voorkant. Wat lastig kan lijken als je dit gewend bent op je andere camera bodies. Maar toch is dat niet zo. Het stelt je instaat minder denk werk te hoeven doen en het maakt naar mijn mening A7C wat intuïtiever. Als je met meerdere naast elkaar schiet kan het wat afleidend werken.

De camera heeft nu een grote rode knop aan de bovenkant die je naar de film modus brengt. Handig en snel. De A7C houd deze settings ook nog eens in zijn gehouden. Wat ook mist en wel eens een probleem voor sommige fotografen kan zijn is de joystick. Zelf heb ik dit overbrugt door gewoon vaker touchscreen te gebruiken op het scherm voor je focus punt. Ook kan je gewoon het D-pad gebruiken zoals dat bij de oudere Sony camera’s het geval was.

De Sony A7C naast de A7iii

De poorten.

Sony heeft een nieuw ontwerp voor de poort klepjes bedacht. Deze zijn niet langer rubber flaps die los gaan. Maar echte klepjes. De bovenste heeft de aansluiting voor je microfoon. Achter de middelste zit een SD poort. Jammer genoeg maar 1. Maar wel is hij UHS2. Achter de onderste zit je de poort voor je koptelefoon en een USB-C (fijn) en Mini-USB aansluiting. Voor mij zijn de poorten op elke camera wat lastig omdat ik graag een L-bracket gebruik. Een bracket is zeker handig als je grotere handen hebt. De body is niet heel erg hoog door het compacte formaat. Maar de grip is prima.

De Sony Z batterij

De batterij is net als bij de A7 iii de Z variant. Een krachtpatser van een batterij die ook inbody is op te laden via het USB-C poort. De batterij geeft je ongeveer 700 kliks volgens Google. Zelf kan ik beamen dat deze batterij lang mee gaat als je aan het schieten gaat. Zelf heb ik er wel meer dan 700 uitgehaald met mijn A7R. Toch heb ik altijd extra batterijen bij me. De A7C heb ik tot minimaal 600 getest. En toen vervangen.

Afbeelding genomen met de Sony A7C in Deventer

De Sensor.

De Sensor van de Sony A7C is een bekende. Het is dezelfde als in de A7 serie. En het is ook een sensor die in maar 24 megapixel camera’s terug komt. Het verschil zit het hem in de BIONZ X beeld processor. En ook de aangepaste kleuren wetenschap die Sony in de A7C camera heeft gebouwd. Het Dynamische bereik is goed. Zoals we dat wel gewend zijn van Sony. En met 24 megapixels heb je de perfecte verhouding tussen ruis en pixel compactheid. Dit maakt de sensor nog zuiver tot hoge ISO-waardes. Toegevoegd een paar beelden genomen met de A7C als verwijzing. De stabilisatie is aangepast voor de Sensor. Dit omdat het in een ander formaat body zit. Het werkt echter net zo goed als dat van de A7 iii

De Viewfinder

Een viewfinder met andere woorden zoeker is voor mij erg belangrijk. Belangrijk en een van de redenen om met een systeemcamera te schieten. Je kan namelijk je scene getrouw weergeven in je zoeker. De zoeker van de A7C doet zijn werk. Hier heeft Sony echter wel een beetje bespaard op de kosten. Dit komt ook door het formaat van de body. Het is een kleinere zoeker. En hij zit helemaal links. Zoals je mag verwachten bij een camera die opgemaakt is als een meetzoeker camera. De verversing van het schermpje in de zoeker is wat langzaam. En ook mist er een rubber voor je oog. Waardoor het minder accuraat en prettig is om mee te werken. Maar het voldoet. En je went er snel aan. Misschien iets om aan te werken voor de A7C mark 2 Sony??

De Sony A&C viewfinder

Het Sony Menu.

Het menu is het aloude menu wat op alle recente camera’s behalve de A7S3 en de A1 zit. Ik ben er aangewend. Maar zeker voor iemand die nog niet veel ervaring heeft met Sony menu’s en camera’s zal dit een zoektocht zijn. Geen ramp. Zeker omdat je niet alles wat de A7C kan nodig zal hebben. En hij kan veel. Zet gewoon wat je nodig hebt in het snelmenu en kijk niet meer terug naar de andere tabs. Zo doe ik het ook.

Sony A7C Autofocus

In de autofocus verschilt de A7C erg veel van andere Sony camera’s. Nu is het zo dat alle Sony camera’s een erg goede auto-focus hebben. Dit is een van de krachten van het merk. De A7C doet hier nog een stapje boven op met Real-time EyeAF, AnimalAF en Real-time Focus tracking. Zowel voor fotografie en video werkt dit perfect. Ben je dicht genoeg bij zal de camera gelijk het oog herkennen en hier op scherpstellen. Ben je iets verder dan herkent hij waar het hoofd van je onderwerp zit. En houd zijn focus hier op. Zowel in continue als in Auto werkt dit intuïtief en snel. Even zo in de video modus.

De Sony A7C naast de A7iii

Video specificaties van de A7C

De A7C heeft een mooi scale aan video-opties. Zo kan je in 4k UHD filmen met 24 frames en 30 frames per seconde. Geen raar gedoe waar je niet met een cinematische framerates zou kunnen schieten zoals Canon dat soms wel doet. Ook kan je in Full-HD filmen tot 120 frames per seconde voor die mooie slow-motion shots. Lekker doen zeg ik. De camera heeft geen beperkingen in de lengte van je filmwerk. En zal dan ook niet stoppen naar 29 minuten. Tenminste als jij je batterij geladen hebt. Ook raakt de Sony A7C niet snel oververhit. Maar natuurlijk is de volle zon kan dit wel gebeuren. Dan gaat hij even uit. IJsblokjes meenemen is een optie. Intern kan de camera 420 in 8bit aan. Extern kan hij 422 in 10bit leveren. Dit allemaal met  S-Log 3/2 en HLG/HDR-video. In 4:2:2 10bit zou het zelfs in Prores kunnen. Zeker de moeite waard. Zelf ben ik meer van de Timelapses. Ook hier heeft de camera een optie voor met een interne intervelometer.

Fietst en treinbrug in Deventer met gele bloemen

Samenvatting van de Sony A7C

Al met al is de A7C een dijk van een camera in een heel klein pakketje. Een lust voor het oog. En zeer betrouwbaar in gebruik. Voor Vloggers en Videografen zeker een must have. Als die graag met Sony werken. Voor fotografen is het, zoals mijn gebruik, een geweldige camera als 2de body. Dit omdat je zou willen dat je hoofd body niet maar 24 megapixels heeft. Maar voor on the go en in je tas. Is het een epische camera. Die ik zeker iedereen zou aanraden.

Foto van het Havenkwartier in Deventer met de A7C

Review van de iPhone 13 pro max voor fotografie

Review van de iPhone 13 pro max voor Fotografie Een review van een telefoon als fotograaf kan wat vreemd aanvoelen. Misschien is het een teken dat ik oud wordt. Of een teken dat fotograferen met een telefoon gewoon anders voelt dan met een fotocamera. Hoe dan ook de...

Review van de Ricoh GR iii – na gebruik van een jaar

Ricoh GR iii - een review na gebruik van een jaar Als fotograaf ben ik gezegend met het feit dat ik meerder camera Bodies mag bezitten en gebruiken. Soms tijdelijk. Soms meer permanent. Net als de meeste fotografie enthousiasten bezeten met enige keuze paralyse en een...

Waarom een L-bracket gebruiken. Resultaten met de LSP-A7R4

Waarom een L-bracket gebruiken. Resultaten met de LSP-A7R4 Een review van de Leofoto LPS-A7R4 Inleiding Af en toe mag ik van Leofoto wat leuke dingen in hun grote arsenaal testen. De afgelopen periode was dit het L-bracket (LSP-A7R4) voor mijn Sony A7R4. Na het...